Hem Sociala färdigheter Chefen som bryr sig    
 

En anställd som tidigare har presterat på väldigt hög nivå har, under senaste tiden, inte fungerat så bra på jobbet.

En situation som kräver bekräftelse och empatiskt lyssnande.
Med filmsekvenserna försöker vi visa:
  1. Chefen verkar bara intresserad av Kerstins prestation och inte hur hon mår. Istället för empati är hans budskap nästintill hotfullt, dvs. om hon inte rycker upp sig kan hennes anställning ligga i farozonen!
  2. Chefen är bekräftande från första början. Han ger konkreta exempel på varför han tar upp frågan och förmedlar att huvudfokuset är hur han och arbetsplatsen kan hjälpa henne genom den här perioden. Förhoppningsvis känns det som en lättnad för Kerstin att chefen har tagit upp problemet och att hon får lite tid att tänka på hur hon vill ha det på jobbet framöver. Att ta upp problemet med Kerstin på detta sätt kan också bidra till en ännu bättre stämning på arbetsplatsen, eftersom att andra kommer att lägga märka till hur man blir behandlad om man mår dåligt på jobbet.

« Föregående film Nästa film »

 


Att ge kritik...
när man är arg... (01:17)
och känna sig pinsam... (00:54)
och vara strukturerad... (02:06)

Att ge bekräftelse...
och glömma bekräftelsen... (00:46)
och överdriva... (00:46)
genuint och naturligt... (01:04)

Att ta emot kritik...
och vara försvarsinställd... (00:59)
och nästan bryta ihop... (00:59)
och lyssna... (01:21)

Att sätta gränser (eller 'tacka nej')...
och vara passiv... (00:34)
bli arg och irriterad... (00:54)
trevligt men bestämt... (00:45)

För kort kjol på arbetsplatsen...
rakt på sak (01:18)
på ett balanserat sätt (01:50)

När det blir konflikt på arbetsplatsen...
och bagatellisera (01:50)
och lyssna (03:38)

En anställd som inte längre presterar som tidigare...
Ryck upp dig! (01:32)
Chefen (och arbetsplatsen)
som bryr sig
 (03:27)