Hem Sociala färdigheter Konflikt på arbetsplatsen - bagatellisera    
 

En kvinnlig anställd berättar för chefen att en manlig kollega fäller olämpliga kommentarer, samt stjäl hennes idéer.

Ytterligare en känslig situation som kräver lyhördhet och skicklighet.
Med filmsekvenserna försöker vi visa:
  1. Chefen bagatelliserar Kerstins upplevelser och verkar t.o.m tycka att Örjans beteende är lite roligt. Han verkar försvara Örjan och tar hans parti och avslutar samtalet genom att kränka Kerstin! Kerstin ångrar att hon tog upp frågan.
  2. Chefen lyssnar. Han förmedlar förståelse utan att ta parti. Han ger Kerstin bekräftelse när hon tar upp frågan och frågar henne vad hon vill ska hända framöver. De kommer snabbt fram till ett sätt som skulle ge både stöd till Kerstin, samt ge chefen en möjlighet att hålla ett öga på situationen. Förhoppningsvis känner Kerstin att det var givande att ta upp frågan med chefen.

« Föregående film Nästa film »

 


Att ge kritik...
när man är arg... (01:17)
och känna sig pinsam... (00:54)
och vara strukturerad... (02:06)

Att ge bekräftelse...
och glömma bekräftelsen... (00:46)
och överdriva... (00:46)
genuint och naturligt... (01:04)

Att ta emot kritik...
och vara försvarsinställd... (00:59)
och nästan bryta ihop... (00:59)
och lyssna... (01:21)

Att sätta gränser (eller 'tacka nej')...
och vara passiv... (00:34)
bli arg och irriterad... (00:54)
trevligt men bestämt... (00:45)

För kort kjol på arbetsplatsen...
rakt på sak (01:18)
på ett balanserat sätt (01:50)

När det blir konflikt på arbetsplatsen...
och bagatellisera (01:50)
och lyssna (03:38)

En anställd som inte längre presterar som tidigare...
Ryck upp dig! (01:32)
Chefen (och arbetsplatsen)
som bryr sig
 (03:27)